roedbeder-loeb-roedbedesaft-roedbedejuice-hurtigt-foer-loeb-runningnow

Rødbedesaft før løb – Lovlig doping?

Er du ok med at se rødt, når du tisser, så kan du overveje, om rødbeden skal indgå i dit kostindtag inden et vigtigt løb. De sidste 5-6 år har der i løberkredse verseret vedholdende rygter om, at den knaldrøde rod giver dig både vinger og rygvind. Du skulle efter sigende kunne løbe hurtigere, hvis du guffer tilstrækkeligt med røde rødder i dagene op til startskuddet.

Men pas på, for forvirringen er stor. Det ene øjeblik har diverse sportsmagasiner anprist rødbedens egenskaber som præstationsfremmende middel, for blot kort efter at dementere tidligere udsagn og mere eller mindre videnskabelige undersøgelser.
Hvad er sandheden om rødbeder og løb?

Rødbeder og løb – en motionssensation?

Hvad kan du egentlig regne med? Er indtag af rødbeder noget, du reelt skal overveje, eller er det bare en forbigående motionssensation? Kan du f.eks. huske, da alle seriøse sportfolk gik med næseudvider, som skulle forbedre deres iltoptag? Jeg ser personligt ikke længere ret mange (-læs ingen) af disse næseudvidere. Mon ikke videnskaben efterhånden har afkræftet deres præstationsfremmende effekt? Jeg tror det.

Som løbetræner vil jeg gerne have et vist videnskabeligt belæg for, at mine anbefalinger rent faktisk giver gode resultater. Jeg har derfor valgt at se lidt nærmere på, hvad der reelt er evidens for, når det kommer til rødbeden som præstationsfremmer for løbere. Inden jeg når dertil, vil jeg gerne kort forklare, hvorfor indtagelse af rødbeder kan have en virkning.

Rødbeder indeholder meget nitrat, og da vi ved, at nitrat er med til at fremme transporten af ilt i kroppen, kan vi spekulere i, om vi, ved indtag af rødbede, kan effektivisere vores iltoptag, hvilket igen kan betyde, at vi vil kunne holde en høj løbehastighed over længere tid. Så langt så godt. Hvad er der så evidens for? Jeg har her lettet arbejdet for dig og kogt flere af de største undersøgelsers konklusioner ned.

3-roedbeder-loeb-roedbedesaft-roedbedejuice-hurtigt-foer-loeb-runningnow-2

Indtag af rødbeder virker!

Rødbeder virker tilsyneladende for motionister med et kondital under 60. Du kan derfor med stor sandsynligvis få fordel af at eksperimentere med indtagelse af rødbeder. Dette er tilfældet, hvis du er almindelig dødelig motionist, som løber en 5 km langsommere end 18-19 minutter eller et marathon langsommere end 3,5 time. Det skal dog bemærkes, at effekten af rødbedens virkning ikke er overvældende.

2-roedbeder-loeb-roedbedesaft-roedbedejuice-hurtigt-foer-loeb-runningnow-1

Min erfaring

Jeg har tidligt i min løbekarriere foretaget mine egne særdeles uvidenskabelige feltstudier. Jeg oplevede en effekt målt på tid. Størst effekt fik jeg ved indtagelse af 250 gram bagt rødbede 2,5 time før konkurrence. Vælger du den lidt mere besværlige løsning, skulle det også give en effekt med nitratholdige grøntsager som rødbeden på i alt 450 mg hver dag i 5 til 15 dage før løbet. Alternativt kan du flere steder på nettet finde og købe ”rødbedeshots” til ret hampre priser. Der er DOG ikke evidens for, at et langvarigt indtag af nitrat (som det findes i rødbeder og flere andre grøntsager) virker bedre end en enkelt dosis kort tid før et løb. En vigtig pointe er, at man ikke ser forbedringer hos veltrænede sportsfolk/løbere.

4-roedbeder-loeb-roedbedesaft-roedbedejuice-hurtigt-foer-loeb-runningnow-3

Mine rødbededage er passé, da jeg ikke længere jagter løbetider, men derimod længere distancer samt gode oplevelser. Men måske der sidder en enkelt eller to løbere derude, som lige mangler at skære 15 sek af sin 5 km tid. For dig kan rødbeden måske være det sidste lille skub til at nå det forjættede land.

God rekordjagt og hopper du med på rødbedevognen, så gå ikke i panik, næste gang du ser rødt på toilettet.

Din løbetræner Rune Darling

Coach-loebetræner