StrongWalk er effektiv træning på gåhold med høj puls

Kort resume: StrongWalk er designet til dig, der gerne vil bruge gang som motionsform. Til dig der ønsker at få pulsen op i det røde felt, hvor du forebygger hjerte-kar sygdomme samt får en markant bedre kondition. Det er effektiv motion med alle sundhedsfordelene næsten uden skadesrisiko.

strongwalk-runningnow-gaahold-powerwalk-aarhus

 

Der manglede et tilbud til dem, der enten endnu ikke kunne eller ville løbe

Jeg har i en årrække fungeret som løbetræner i flere forskellige klubber/fællesskaber. Først i foreningsregi i Aarhus Fremad Atletik, herefter i det gratis løbefællesskab RunningWild og nu i egen privatdrevet klub RunningNow.

I al den tid hvor jeg har været træner i disse løbefællesskaber har jeg følt, at der manglede et motionstilbud til dem som af forskellige årsager ikke kunne løbetræne men som stadig gerne ville lave alt det sjove endorfin-udløsende træning som løbere nu engang har adgang til.

Måske du kan genkende dig selv i en af nedenstående? 

  • du har tidligere løbet men grundet en kronisk skade har du måttet indstille ”løbekarrieren”
  • du døjer med en langvarig (løbe)skade, der gør, at du ikke kan løbe men godt kan gå.
  • du vejer lidt for meget, så i et skadesmæssigt perspektiv giver det bedst mening for dig, at starte meget forsigtigt.
  • Du gider ikke løb men elsker at gå.

Jeg havde på foremmelsen, at der var mange som kunne se sig selv i en eller eller flere af ovenstående og i så fald, så skulle der da laves et tilbud til dem. Mine overvejelser gik på hvordan jeg rent praktisk kunne lave et træningstilbud, der ville imødekommer motionister, der havde ovenstående udfordringer/ønsker samtidig med, at jeg ikke gik på kompromis med den type træning som jeg selv synes var den sjoveste at varetage. Sidstnævnte er vigtig fordi jeg som træner ønsker at gøre det så godt som overhovedet mulig og “være der” mest mulig for deltagerne. Det lykkedes bedst når jeg laver noget træning som jeg selv synes er sjovt.

StrongWalk – simpelt og effektivt

Med ovenstående in mente var udfordringen at lave en holdtræning, hvor folk – der ikke kunne / eller ville løbe – kunne få pulsen op i det røde felt og dermed få den forebyggende effekt på hjerte-kar-sygdommer som vi gerne vil have – uden at vi bliver skadet eller får ondt! Det måtte gerne indgå øvelser med konkurrenceelementer, så man glemmer at det er lidt hårdt.

Elementer af leg er altid gode til at fjerne fokus på at det rent faktisk er hårdt og så er det med et hold og det at indgå i et fællesskab bare noget der virker i forhold til at gøre det til en god blivende vane. Det er bare så meget lettere at komme afsted til en forestående træning, hvis du til sidste træning fik sagt “vi ses på torsdag” til Helle eller Betina.

Jeg kunne se at ovenstående virkede på alle løbeholdene, så løsningen var egentlig ret simpel. Træning på et StrongWalkhold er indholdsmæssigt utrolig tæt på en almindelig løbetræning men vi sørger for at inddrage en masse bakker i træningen, så vi kan få pulsen helt op. Ved gang/intervaller på bakker kan du uden problemer presse pulsen derop hvor det gør rigtig godt. Der hvor du efter træning står med et stort smil på læben og kan mærke, at du har gjort noget godt for din krop og din sundhed.

Vi går ikke med stave eller med praktisere en særlig teknik. Vi går egentlig bare efter at angribe bakkerne og “lege” os til den gode form. Det er ikke så kompliceret og alle kan være med.

Bedste hilsner Rune Darling
Træner i RunningNow

RunningNow
Begivenheder