Jeg sidder lige nu og nyder en kop kaffe. Det er efterårsferie, onsdag og regnen siler ned udenfor. Egentlig meget hyggelig og dagen skal bruges på restitution, forberedelse af de kommende skoleforløb på HNIE frem mod jul og ellers på at ”lade batterierne op”. Jeg kom i går hjem fra Garda-søen, hvor den har stået på 4 dages fantastisk lækker og relativ intensiv teknisk træning. Den sidste træning frem mod VM trail i Braga, Portugal som løber af stablen om 1½ uge på en rute med 5000 positive højdemeter over 85 tekniske kilometer.

At lave ingenting, slappe af og lade batterierne op er nøgleord i forhold til træning – og mit klart svageste punkt og et område, hvor der klart er plads til forbedring!
Efter løb og ultraløb tog overhånd for mig, nærmest ved et tilfælde i 2013, og jeg er blevet mere og mere seriøs med min træning og mine konkurrencer er det på ”restitutions-fronten”, det er svært at gøre det ordentligt.
Det er ikke så svært at komme ud på løbeturene og jeg er også lykkedes med at styre uden om de store skader med god hjælp fra Rene Guldberg (Århus Klinikken) og Thomas B. Jensen – Silkeborg Sygehus. Men man bliver træt af at træne og har brug for tid, hvor man laver ingenting – ikke fordi man ikke orker eller gider, men fordi kroppen har brug for det!
Det kan være svært at acceptere, at det er ok – at lave ingenting! Så nu er jeg i gang med et kompromis – nemlig beskrive min træning og mine mål – og drikke kaffe!
vmm2016 har indtil videre været en lidt blandet sæson. Den startede forsigtigt ud med et godt og vellykket ”achilles-smerte-forsøg” på Silkeborg sygehus, hvor jeg fik sat skik på mine achilles-problemer.
Det første store mål var herefter VM bjergløb som foregik i Slovenien. 42 km og 2600 hm – det blev til en 28. plads og bedste dansker. Et løb, som jeg er rigtig godt tilfreds med.
Mit sæsonens allerbedste præstation blev dog Valsesia Trail – 40 km og 4700+, som jeg vandt i ny løbsrekord – kæmpe oplevelse, når alt går op i en højere enhed!

UTMB var sæsonens helt store mål og jeg gik benhårdt efter at løbe de 172 km og 10000 hm omkring Mont Blanc på under 24 timer. Desværre stod benene af ved 120 km og en PR var ikke længere mulig – derfor valgte jeg at trække stikket…
14 dage senere var der DM kort trail i Viborg. Jeg valgte at stille op ”for at vise flaget” og støtte op om DM. Det var sjovt og dumt. Formen var i top, men benene stadig meget tunge og trætte efter UTMB. Som en Ferrari på flade dæk. Det kan gå, men bilen (i hvert fald fælgene) tager skade – og det tager tid at komme sig… Hvilket betyder, at jeg ikke siden DM i starten af september har følt mig ovenpå og sådan rigtig klar til træning.
Heldigvis var der lidt ”hul igennem her i weekenden” ligesom jeg løb en godkendt 10 km til ”Dollerup Trail” i forrige weekend i Viborg. Så har stadig forhåbninger omkring et mirakel til VM.

portugal1Løb er jo for mig er en måde at skaffe oplevelser i verden på – og udover VM – har jeg planlagt at deltage i det sidste løb i den Spanske Ultracup, som foregår den første weekend i december – og derudover slutter jeg året af i Hong Kong, hvor jeg løber 100 miles henover nytårsaften.

VM, Falcotrail og 100 miles i Hong Kong betyder også at træningen imellem de tre løb ikke bliver så planlagt, men mere at få følt efter, hvordan benene har det. Dog planlægger jeg at løbe lidt trappespecifik træning frem mod løbet i Hong Kong -da der efter sigende skulle være en del trapper på sporene der…
Jeg prøver ofte at lave min træning så specifik som mulig – og når man vil løbe bjergløb og bo i DK betyder det – at man løber så mange bakker som muligt – og løber så hurtigt nedad som muligt.

Jeg fører træningsdagbog – den kører automatisk via mit gps-ur – og de kolde fakta omkring 2016 indtil videre siger, at jeg i år har løbet 3566 km på 380 timer og har løbet 135500 højdemeter (opad bakke). Så jo det er jo alligevel en del timer, som bliver lagt i træning.

2017?

Jeg har ikke lagt de vilde planer for 2017 – faktisk skal jeg sørge for at komme godt ovenpå igen efter en hård sæson… så tænker ”nærmest” at tage januar fri fra løb – køre lidt mountainbike og stå lidt på ski.
Jeg skal en tur til Vietnam, hvor jeg skal hjælpe Topas med at udvikle deres trailløb derude – og samtidig være med til at afholde den første Vertikale km i Vietnam – det glæder jeg mig meget til!
Forårets store mål er DM lang trail på absolut hjemmebane – nemlig vores eget trail- og ultraløb her i klubben – Julsø Ultra, hvor jeg samtidig håber at kvalificere mig til VM trail, som i 2017 afholdes 10. juni i Italien.
Det er Dansk Atletik Forbund, som udtager landsholdet i trailløb udfra nogle ret veldefinerede kriterier og niveauet er stadigt stigende – såvel indenfor dansk trailløb – så kan sikkert ikke fortsætte med at tage udtagelserne for givet!

Har et lidt større projekt i efteråret 2017 – men skal lige have lidt forskelligt på plads.

………..
simon-grimstrup-runningblogs2. nov.

VM overstået! Der skete ikke mirakler – udover at jeg trods alt kom igennem og blev bedste dansker på en dag, hvor jeg under normale omstændigheder ikke havde gennemført, men man skylder jo at gennemføre, når man løber for landsholdet.
Det tog mig 10.44 minutter at komme igennem den meget smukke og tekniske rute. Jeg nød nedløbene, men opad var der ikke noget at skyde med – og da solen begyndte at bage blev det helt skidt… Målfoto fortæller vist, hvordan jeg havde det. Uha for en prøvelse J
Figur 1Foto: Laureano Freixo Photography

Find holdtræning

Tryk på punkterne for at læse mere om tidspunkter, holdplaner m.m.

RunningNow hovedkontor

RunningNow Risskov

Mødestedet for Risskov

Se holdplan og træningstider her

RunningNow Frederiksbjerg

Mødested for Frederiksbjerg

Se holdplan og træningstider her

RunningNow Skåde/Højbjerg

Mødestedet for Skåde/Højbjerg

Se holdplan og træningstider her

RunningNow Brabrand/Åbyhøj

Mødested for Brabrand/Åbyhøj

Se holdplan og træningstider her

Google anmeldelser
5.0
Baseret på 19 anmeldelser
Facebook anmeldelser
5.0
Baseret på 20 anmeldelser
RunningNow
M