Hvad er løberknæ? 

Løberknæ er en ret almindelig tilstand blandt løbere – især langdistanceløbere – og er den hyppigste årsag til udvendig knæsmerte. Der er tale om en inflammation på ydersiden af knæet.

Hver gang knæet bøjes eller strækkes, glider det kraftige senebånd (tractus iliotibialis/IT-båndet), der løber udvendigt på benet fra hoften til skinnebenet, hen over ydersiden af lårbensknoglen lige over knæet. Skaden opstår, når gnidningen mellem IT-båndet og lårbensknoglen bliver for hård eller for hyppig i forhold til, hvad vævet kan holde til, hvilket medfører vævsirritation/inflammation i senebåndet eller den underliggende slimsæk.

Årsag 

Generelt skyldes løberknæ gentagne ensformige bevægelser i knæleddet. Tilstanden er altså en overbelastningsrelateret skade, men også andre ting kan spille ind i forhold til udviklingen af et vævsirritation mellem senebåndet og lårbensknoglen.

Særligt løb på skråt underlag, stramt IT-bånd, pronationsstilling i foden samt hjulben udgør en øget risiko, idet dette medfører større træk på IT-båndet og dermed også større gnidning mod lårbensknoglen.

Symptomer

Smerter på ydersiden af knæet er et klassisk tegn på løberknæ. Til at begynde med kan smerterne være diffuse og vanskelige at placere, men efter nogen tid bliver de skarpere og mere afgrænset til det knoglede udspring på ydersiden af knæet. Smerterne forværres ved tryk og udspænding af IT-båndet samt ved løb.

Ofte er der smerter i starten af en løbetur, hvorefter det bliver bedre efterhånden som man bliver varm, for så at returnere mod slutningen igen.

Behandling

Behandlingen omfatter aflastning, udspænding af IT-båndet samt genoptræning. I forhold til løberknæ er der stor fokus på at styrke gluteus medius musklen, som er den mellemste ballemuskel. Genoptræning til løb skal startes forsigtigt og belastningen øges over en periode.

Desuden er det afgørende, at der er gode stødabsorberende såler i løbeskoene samt at uhensigtsmæssig fodstilling korrigeres, hvis dette er tilfældet. Ved manglende fremgang kan der suppleres medicinsk med gigtpiller og ved sværere tilfælde med injektion af binyrebarkhormon.

Prognose

Udsigterne er som ved andre skader meget individuel. Men med behandling og aktiv hvile kan man typisk vende tilbage til normal løbetræning efter 1-3 måneder. Omlægning af træningsprogram og justering af løbesko er vigtige elementer i forhold til at undgå forværring.

Find holdtræning

Tryk på punkterne for at læse mere om tidspunkter, holdplaner m.m.

RunningNow hovedkontor

RunningNow Risskov

Mødestedet for Risskov

Se holdplan og træningstider her

RunningNow Frederiksbjerg

Mødested for Frederiksbjerg

Se holdplan og træningstider her

RunningNow Højbjerg/Skåde

Mødestedet for Højbjerg/Skåde

Se holdplan og træningstider her

RunningNow Brabrand/Åbyhøj

Mødested for Brabrand/Åbyhøj

Se holdplan og træningstider her

Google anmeldelser
5.0
Baseret på 19 anmeldelser
Facebook anmeldelser
5.0
Baseret på 20 anmeldelser
RunningNow
M