Lær mig bedre at kende

Hvis du som løber vil præstere, uanset niveau, er det utrolig vigtigt at være i balance. Løb og psyke hænger uløseligt sammen. Du løber bare bedre, når du er glad og afbalanceret.

Jeg arbejder meget bevidst med motivation og rådgivning i forhold til at komme i gang som løber eller sætte sig et ambitiøst mål. Men vigtigst af alt fokuserer jeg på din løbeglæde, som er alfa og omega for mig. Heldigvis hænge det tit sådan sammen, at de fleste bliver glade af at løbe.

Der er helt sikkert noget om det tidligere lands- og løbetræner Thomas Nolan engang udtalte: ”den løber, der responderer bedst på træning, er en forelsket løber”.

Det er lige før jeg tror, at man med den rette hjælp og rådgivning kan blive forelsket i løb. 

Uddannelse og erfaring

  • Stifter og indehaver af løbevirksomheden RunningNow
  • Stifter og indehaver af RunningBlogs og løbeskader.dk
  • Stifter af og løbetræner i løbeklubben RunningWild
  • Løbeekspert ved LøbeMagasinet og Fit Living
  • Ultra- og trailløber
  • Stifter af Aarhus Trail Runners
  • Instruktør på DGIs trailkurser
  • Skribent motion Aarhus Onsdag og Panorama
  • Blogger om løbetræning og skadesforebyggelse
  • Uddannet løbetræner ved DAF (Dansk Atletik Forbund)
  • Uddannet løbetræner ved DGI
  • Tidligere løbetræner i Aarhus Fremad Atletik

 

Anden uddannelse og erfaring

  • Bachelor i Psykologi og Socialantropologi
  • Socialrådgiver, International linje
  • Projektleder
 

Kurser

  • Skadesforebyggende træning
  • Marathon planlægning
  • Kompleks løbeteori
  • Leg og løb

Personlige målsætninger

  • Vigtigst af alt, at have en krop i fysisk og psykisk balance.
  • Nyde et socialt løberliv uden skader og med nye og spændende udfordringer.
  • At løbe mellem 100-150 km pr. uge. Jeg har desuden et overordnet mål, der hedder en hurtig 5 km på under 16 min.
  • Endvidere fokuserer jeg på 230 km lange Beyond the Ultimate Jungle Ultra i Peru 2016. Du kan følge mine forberedelser her på siden via bloggen Fra Risskov til regnskov.

Viden og ambitioner

At blive løber er ikke så simpelt, som det måske lyder. Det kræver en vis grundviden i forhold til løbeteori og forebyggelse af skader. I kraft af min omfattende løbeteoretiske viden vil jeg gerne hjælpe almindelige motionister og supermotionister med at nå deres mål.

Vippefyret i Skagen har en særlig betydning for mig som løber. Da det originale fyr blev bygget for knap 400 år siden, var det det første af sin slags og skulle lede skibsfarten klart af Grenen og det farlige rev deroppe. I september 2014 gik starten til Skagen Odde Ultraløbet fra parkeringspladsen ved fyret.

Egentligt var jeg som tidligere fodboldspiller oprindeligt bedst til at sprinte. Jeg husker stadig, da jeg til min første løbetræning i en klub stak fra de andre på en vindstille efterårsaftens sidste bakkespurt. Alle tankestrømme var væk, hjerne og krop kunne ikke skilles ad, og mine fødder bare skubbede asfalten væk og løftede mig opad. Det var fantastisk. Der opdagede jeg glæden ved at løbe.

Senere kom jeg til at holde mere af de lange distancer. Fordi de kræver forberedelse. Jeg kan bruge min kærlighed til at fordybe mig i noget, pille det fra hinanden og sætte det sammen igen. Forstå det i sine enkeltdele og derefter i sin helhed og optimere mine betingelser og indfri formålet med det, jeg gør.

Dagen inden løbet i Skagen opbyggede jeg kulhydratlagre med mellemmåltider hver anden time. Kiks med figner, linsepate på skovmandsbrød, gulerødder, juice og cliffbar. Cliffbar havde jeg også med på ruten. Lige netop den energibar gav mig flest mulige kalorier for lavest mulig vægt. Måneden inden havde jeg været i Skagen og finde det sted på stranden, der havde den rigtige skorpe at løbe på, regnet på mit væsketab og fundet de helt rigtige overtræk til at holde klitsandet ude af skoene.

Da jeg mere end fem timer efter startskuddet havde løbet igennem Råbjerg Mile, fiskerihavnen og forbi både Ruths Hotel samt en række betonbunkere halvgemt i strandsand var jeg alene. Jeg havde vundet. Det var ikke sejren i sig selv, der gav mig glædestårer i øjnene på de sidste hundrede meter. Det var oplevelsen af, at alt det, jeg havde gjort for at nå lige netop mit mål, havde virket.

Jeg skabte løbefællesskabet RunningNow, fordi jeg ville dele min glæde ved at løbe med andre. Men også fordi, jeg gerne ville dele ud af den og af den viden, jeg over årene både praktisk og teoretisk har opbygget. Mest var visionen dog at skabe et fællesskab at løbe i, for de der ikke kunne finde det andre steder. Min interesse for betydningen af gode fællesskaber har jeg fra min tid på etnografistudiet på Aarhus Universitet. Mit inderlige ønske om, at der skal være plads til alle mennesker i fællesskaber, er nok noget der hænger ved fra mit tidligere arbejde som socialrådgiver.

Det er ikke vigtigt, om man løber 60 kilometer og kommer først, eller om ens mål er at løbetræne fast to gange om ugen eller at kunne gennemføre DHL-stafetten sammen med gode arbejdskolleger. Det handler om at kende sit mål og gøre de mest hensigtsmæssige ting for at nå det, og sætte nye allerede inden man når helt frem. Hver eneste gang vi i RunningNow hjælper en løber i mål med det, er det en større glæde for mig, end alle gange jeg selv har krydset en målstreg. Det er det, der er hele meningen med det, jeg laver.

Klik her for at læse mere om RunningNow.

Klik her for at læse, hvad RunningNows løbere fortæller om løbefællesskabet.​

Find holdtræning

Tryk på punkterne for at læse mere om tidspunkter, holdplaner m.m.

RunningNow hovedkontor

RunningNow Risskov

Mødestedet for Risskov

Se holdplan og træningstider her

RunningNow Frederiksbjerg

Mødested for Frederiksbjerg

Se holdplan og træningstider her

RunningNow Skåde/Højbjerg

Mødestedet for Skåde/Højbjerg

Se holdplan og træningstider her

RunningNow Brabrand/Åbyhøj

Mødested for Brabrand/Åbyhøj

Se holdplan og træningstider her

Google anmeldelser
5.0
Baseret på 19 anmeldelser
Facebook anmeldelser
5.0
Baseret på 20 anmeldelser
RunningNow
M