Kost og væske

Det er vigtigt at sørge for en god sammensætning af den daglige kost og væskeindtagelse, hvis man vil yde optimalt i forbindelse med sin træning. Kroppen har brug for energioverskud for at kunne præstere, og energien kommer fra det, vi spiser og drikker. Træningsmængden, intensiteten, kostens sammensætningen og om man er mand eller kvinde, er afgørende for, hvor meget mad, en løber bør spise.

En fornuftig løbekost er ikke så anderledes fra almindelig sund kost, og det anbefales at spise grove fuldkornsprodukter, frugt, nødder, grønsager og fed fisk. Det er ligeledes vigtigt at drikke meget væske, især vand. Fødevarer, der bør undgås er derimod fedt fra mættede fedtsyrer, tilsætningsstoffer og sukker.

I forhold til træning bør man sørge for, at den kost man indtager er nedbrudt og omdannet til energi inden træningen. Blodet vil under en løbetur blive omfordelt, så det løber ud til musklerne i stedet for til de indre organer, der sørger for fordøjelsen. På denne måde får man ikke udnyttet kostens nærringsstoffer og potentielle energiindhold. Endelig er det en god ide – dagen før træningen – at spise grove produkter, der er langsomt fordøjelige, mens hurtige kulhydrater kan indtages lige før og under løbetræningen.

Find holdtræning

Tryk på punkterne for at læse mere om tidspunkter, holdplaner m.m.

Find din lokale RunningNow afdeling - klik på kortet
RunningNow
M